Winkelcentrum straks compleet Disneypark

9 december 2013 om 08:40 door Tjerk de Vries
Winkelcentrum straks compleet Disneypark

Winkelcentra zullen de komende jaren een transformatie ondergaan, waarbij ze meer themaparken worden dan alleen maar een gebied om te shoppen. Het ouderwetse winkelcentrum heeft het zwaar en staat onder druk, doordat mensen online aankopen doen of kiezen voor een locatie waar meer te doen is dan alleen winkelen.

"Winkelcentra moeten zich profileren als themaparken om leegstand tegen te gaan en om de gunst van het winkelend publiek terug te winnen", zegt Wim van Veelen van projectmanagementbureau P2. Hij is door 15 gemeentes ingehuurd om winkelcentra nieuw leven in te blazen. "Winkelcentra in Nederland zijn nu inwisselbaar. In elke stad heeft men precies hetzelfde aanbod. Het winkelend publiek laat lokale stadscentra links liggen, omdat die zich niet onderscheiden. De consument wordt niet voldoende gefaciliteerd in zijn behoefte aan entertainment, cultuur, horeca en een omvangrijk en onderscheidend winkelaanbod. Dit zorgt ervoor dat winkelpanden steeds vaker leeg staan en stadscentra verpauperen."
Branchevereniging INretail deelt de mening en is met verschillende partijen een onderzoek gestart om in 2020 geheel vernieuwde winkelcentra te kunnen presenteren. De bevindingen van het onderzoek worden in januari openbaar, maar Paul te Grotenhuis van de branchevereniging licht alvast een tipje van de sluier op.

"Er moet iets gebeuren. Er is veel leegstand en winkelen in een gatenkaas is voor niemand leuk. Wij denken onder meer aan digitale straten, waar consumenten die erin lopen op hun mobiele telefoon aantrekkelijke aanbiedingen uit het centrum ontvangen. Natuurlijk moeten ze ook met hun mobiel kunnen betalen. Verder dienen er internetzuilen te komen, waarop klanten zelf kunnen zien wat het assortiment van de aanwezige winkels is."

Volgens Van Veelen moeten er attracties worden aangeboden in de winkelgebieden. Hij wil nog niet zover gaan dat er achtbanen tussen de winkels doorlopen, maar een Disneyachtige uitstraling ziet hij wel zitten. "Neem de factory outlets. Daar kun je een dergelijke sfeer prima creëren. Mensen komen daar naar toe voor goedkope merkkleding. Dat is al een thema op zich."

Winkelen moet een compleet dagje uit worden. "Alleen al in de 15 gemeentes waar ik mee bezig ben, zijn zo'n 100 grotere en kleinere winkelcentra", zegt Van Veelen. "In heel Nederland zijn het er duizenden. Dat gaat veranderen. Er is veel leegstand en er zullen minder centra overblijven, waar iets extra's geboden moet worden."

Gedacht moet bijvoorbeeld worden aan een cultuurmarkt, waar verschillende nationaliteiten hun waar aanbieden. "En er moet ook veel meer horeca komen in de winkelgebieden. Door een thema te hangen aan een bepaald centrum en er meer horeca te vestigen, kiezen mensen ervoor om ergens een dagje heen te gaan. Alleen maar even snel iets kopen, doen ze wel op internet."

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!