4 x voedingstips voor de hersenen

14 mei 2012 om 09:50 door Bianca Brasser
4 x voedingstips voor de hersenen

Lekker slapen op volkorenpasta
Zorg dat je de avond voor je examen niet te vet en niet te laat eet. Je lichaam doet er langer over om vet eten te verteren en daardoor slaap je minder goed. Volkoren graanproducten zijn een aanrader, deze worden langzaam opgenomen en geven langzaam energie af. Volkoren is het toverwoord, hier zitten veel vezels in. De beste avondmaaltijd voor een belangrijk examen de volgende dag bestaat uit aardappels, volkoren pasta of volkoren rijst met veel groente en een stukje vlees of vis. Voldoende eten is een basisvoorwaarde om je goed te kunnen concentreren.

Yoghurt met muesli
Je hersenen hebben zodra je wakker wordt brandstof nodig. Zonder deze brandstof kun je je een stuk minder goed concentreren. Sla het ontbijt dus niet over. Ook hier geldt: ga voor volkorenproducten. Hier zitten vezels in die lang voor een vol gevoel zorgen en langzaam energie afgeven. Yoghurt met muesli, een volkoren boterham of Brinta zijn aanraders. Laat de cruesli staan, hier zitten veel snelle suikers in. Onder het kopje energiedrankjes staat uitgelegd waarom je deze beter kan vermijden. Aan wit brood heb je ook weinig, hier zitten nauwelijks vezels in.

Stress en kauwgom
Door stress verbruikt je lichaam meer voedingsstoffen. Een tekort aan ijzer kan leiden tot vermoeidheid en concentratievermindering en dat is niet zo handig tijdens een examen. Ga nu niet massaal aan de spinazie, in een stukje vlees of vis zit veel meer ijzer. Als het helpt om tijdens de examens bij de les te blijven door kauwgom te kauwen, moet je dat vooral doen, maar het is geen wondermiddel, er zit geen enkele stof in kauwgom die goed voor de hersenen zou zijn. Het kan ook geen kwaad, tenzij je er veel te veel van neemt, dan kan het laxerend werken en ook dat is niet zo handig tijdens een examen.

Energiedrankjes niet slim
Pas op met suikers. Energiedrankjes zitten hier vol mee. Ze geven even een piek aan energie, maar daarna gaat je bloedsuikerspiegel weer heel snel omlaag. Als je bloedsuiker te laag is, krijgen je hersenen weinig energie en dat heeft gevolgen voor de concentratie. Ook kun je een sloom gevoel krijgen als je eerst een piek aan energie hebt ervaren en deze daarna hard afneemt. Als je dan toch per se zo’n drankje wil drinken, bewaar deze dan voor aan het einde van je examen. Er bestaan ook goede suikers die langzaam energie afgeven aan je hersenen. Deze zitten vooral in fruit. Andere tussendoortjes om je hersenen te voeden zijn: volkorenkoekjes en granenrepen. Als je dit tijdens je examen eet, blijft je concentratie optimaal. Chocolade kun je beter laten liggen tot je klaar bent met je examen, vetrijk voedsel kan je een loom gevoel geven.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties