Metroreizigers in Amsterdam kunnen sinds gisteren gebruik maken van het nieuwe metrostation onder het Centraal Station. Daarmee is het eerste stukje van de Noord/Zuidlijn open voor het publiek. De hal dient nu alleen nog als doorloop naar de Oostlijn. In 2017 moet het complete station in gebruik zijn.

De hal is het verdeelpunt voor de Oostlijn en voor de toekomstige Noord/Zuidlijn. “Het huidige aankomstpunt van de Oostlijn blijft bestaan, maar vanaf vandaag is dit de belangrijkste entree, aldus Jeroen Toet van het aannemersbedrijf Strukton/Van Oord.” Om bij de onderliggende hal van de Noord/Zuidlijn te komen, worden in de toekomst in de net geopende ruimte roltrappen geplaatst.
Van de oude ingangen rond het station blijft alleen de ingang bij het koffiehuis aan het stationsplein open. Volgens gids Saartje van der Made is bijna alles tijdelijk. “De hal moet uiteindelijk een driehoek worden, maar op dit moment is het een T-vormige doorgang. Achter de muren wordt gebouwd aan de Noord/Zuidlijn, deze wanden verdwijnen als de werkzaamheden zijn voltooid.” De uiteindelijke muren zullen met glazen platen worden aangekleed. “Dat is de beste optie tegen graffiti, deze huidige witte muren worden gegarandeerd beklad.”

Het plafond wordt volgens architect Joost Vos uiteindelijk bekleed met aluminium en betonnen driehoeken. “Het patroon gaat lijken op de constructie die we ook in het plafond boven het perron van de Noord/Zuidlijn Amsterdam CS gebruiken.” Er is volgens Vos voor gekozen om de hal nu al te openen omdat de sloop van de oude ingangen naar de Oostlijn binnen enkele weken begint.

Minder valide reizigers moeten nog gebruik maken van de oude ingang, want de nieuwe hal heeft nog geen lift. Volgens Vos is het in de huidige verdeelhal niet nodig om ribbelstrips voor slechtzienden te plaatsen. “Het is getest en het blijkt dat de combinatie van kleuren duidelijk genoeg is voor slechtzienden. Blinden kunnen met hun stok de muur volgen.” In het definitieve station komen wel ribbelstrips.