Alsof je terug bent in de tijd. Dat gevoel krijg je in Brilmuseum Brillenwinkel in Amsterdam. In één oogopslag komen onder meer de jaren zestig en zeventig voorbij. Wie herinnert zich het vlindermodel nog? En niet te vergeten de brillen met het dikke, zwarte montuur. Maar het kan nóg ouder, want ook de typisch ronde brilletjes uit begin vorige eeuw zijn verkrijgbaar.

“Ik ben tussen de brillen opgegroeid”, vertelt eigenaresse Mijke Teunissen (43). “Mijn vader was opticien, het beroep gaat in onze familie vier generaties terug.” Hoewel Teunissen zelf binnenhuisarchitect is, begon ze vijftien jaar geleden met het Brilmuseum. “Zoveel oude brillen, ik vond dat ik die verzameling niet zo­maar kon laten liggen. Het is een ode aan mijn familie.” Inmiddels richt Teunissen al haar aandacht op het museum en de winkel die daaruit is ontstaan.

Alles in de winkel koopt Teunissen zelf in. “Het zijn ongedragen exemplaren van vroeger, maar wel gemaakt in die tijd. Mensen roepen vaak dat het vintage is, maar dat is onzin. Het is echt.” Zelf draagt ze een roze bril. “Vijftien jaar geleden zag ik deze al en ik wist: die moet ik hebben. Ik heb hem bewaard tot ik hem vorig jaar nodig had.” Waar ze de brillen vandaan haalt, houdt ze geheim. “Toen mijn vader overleed, liet hij een groot adressenbestand achter.” Ze is niet bang dat de oude brillen een keer opraken. “Dan zoek ik gewoon verder, in binnen- en buitenland.”

Ook het winkelpand uit 1620 aan de Gasthuismolensteeg in de Negen Straatjes ademt geschiedenis. De krakende, houten vloer, de smalle trappen en het feit dat je bij binnenkomst moet aanbellen, geven een echt huiskamergevoel. Teunissen voelt zich thuis in het pand. “Ik houd van persoonlijk contact. Het is net alsof ik de hele dag visite ontvang.” Die ‘visite’ varieert van jong tot oud. “Kinderen komen hier voor hun eerste bril, ouderen willen het exemplaar dat ze vroeger ook hadden. Een oudere dame ging laatst helemaal uit haar plaat toen ze de bril zag die haar zus vroeger droeg.”

Qua trends is er volgens Teunissen sinds de jaren tachtig niks nieuws meer gedaan. “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, de mode komt altijd terug.” Zelf houdt ze in de gaten wanneer een trend terugkomt. “Ik was laatst op een beurs waar rode brillen als de nieuwe mode werden neergezet. Wat denk je? Die had ik natuurlijk al lang in de winkel liggen.”